Dear Followers :)

I speak my mind here. Aku suka menaip -,-"

Checklist Untuk Newborn Baby

Assalamualaikum 


Disebabkan saya dah pregnant 4 bulan, so entry kali ini saya akan share pasal checklist untuk newborn baby. Sebab saya pun first time merasa nak jadi ibu. So saya pun share lah apa yang saya dah google and buat research. Boleh jugak simpan entry ni untuk anak kedua nanti kan (hihihi..anak first pun tak kuar lagi berangan anak kedua dah hihihi..).. Sebenarnya sejujurnya saya memang takda pengalaman langsung pun pasal ni. Semua list barang baby saya cari guna khidmat google. Yang mana saya rasa saya kena beli saya akan listkan. Bezakan antara keperluan dan jugak kehendak. Kalau ikut nafsu syaitan ni semua nak beli kan.. Tapi untuk apa beli kalau tak guna. Sekarang memang la tengok tu comel tengok ini comel. Kena jugak makesure barang tu boleh boleh berjasa pada kita kan. Okay meh sini saya share senarai barang yang perlu dibeli.

Yang ni untuk baby. Apa kena ada?

1) Pakaian bayi
- Baju lengan pendek ✅
- Baju lengan panjang ✅
- Seluar pendek ✅
- Seluar panjang ✅
- Barut (saya dah beli online) 
- Mittens & booties ✅
- Kain bedung✅
- Topi ✅

2) Set mandian
-  Besen mandi baby (senang kau nak mandikan bayi kau nanti)   
- Tuala mandi ✅
- Tuala muka ✅
- Set mandian (saya beli set Pureen) 

3) Lampin
- Lampin pakai buang atau lampin modern ( size makesure antara S sebab takut bayi besar or size baby) 
- Pelapik lampin ( Untuk lampin moden biasanya )
- Wet tissue ✅
- Bag lampin (untuk simpan lampin baby) 
- Alas (yang ni untuk tukar lampin. takda la bersepah najis baby nanti selain tu memudahkan) 

4) Set penjagaan bayi
- Losyen (Pureen)
- Minyak (minyak yuyi ke sebab elakkan kembung perut) 
- Bedak (Pureen)  
- Minyak Telon (saya search ramai yang suggest krim herba Tropika tapi price dia mahal sikit la) 
- Sikat or berus rambut ✅
- Alat pemotong kuku (takut tajam dia cakar muka dia. tapi bab bab potong nanti saya serah kat bapak dia kihkihkih) 
- Kapas muka ✅
- Cungkil telinga ✅
- Nappy rash cream (Pureen) 
- Detergent (Pureen.. Wangi gilerrrr)
- Termometer digital (check suhu badan anak takut jugak demam ke apa kan) 

5) Tidur   - Untuk keperluan tidur ni, mama saya yang belikan. So tak nak fikir apa dah hihi. 
- Tilam ✅
- Bantal kepala ✅
- Bantal peluk ✅
- Blanket ✅

6) Penyusuan
Yang ni untuk yang guna susu ibu
- Pam payu dara (manual / elektrik / bateri ) ✅
- Bekas penyimpanan susu ibu
- Beg pendingin
- Nursing cover (boleh je kalau tak beli)

Yang ni untuk yang guna susu tepung
- Botol susu bebas BPA (saya buat research botol yang bagus ialah dari brand Avent, Pigeon, Mam, Safety Plus, Bumble Bee. Tapi saya beli Tommee Tippee) 
- Puting botol susu (dah sekali dengan botol)
- Berus botol
- Bekas untuk simpan susu formula
- Bekas simpan air panas
- Bekas simpan air kosong
- Alat steril botol susu

Okay untuk kelengkapan ke hospital pun korang kena make sure korang buat listing sebab takut ada yang tertinggal. Kadang kadang masa sarat tu kita tak sempat nak grab apa so make sure barang barang tu dah ada dalam bag korang. Untuk ibu, apa yang kena ada?

Barang untuk ibu
- Buku merah (wajib ye)
- IC
- Phone
- Tshirt or blouse
- Stokin 
- Kain batik (time cenggini kain je selesa)
- Bra or under wear
- Skaf kepala 
- Maternity pad ataupun pad biasa (sebab keluar darah)
- Peralatan mandi (berus gigi, cleanser, sabun mandi, ubat gigi)
- Tuala mandi and tuala muka
- Selipar jepun
- Minyak angin
- Sweater (takut sejukkkkkk..)
- Air kosong and air zam zam
- Breast pad (takut susu bocor)
- Nursing bra
- Sikat 
- Makanan and minuman (biskut ke, milo ke..benda benda yang sihat)
- Plastik bag

Barang untuk baby
- Baby diapers ✅
- Baju ✅
- Minyak telon ✅
- Wet tissue ✅
- Tuala mandi ✅
- Mittens and booties ✅
- Set mandian ✅
- Selimut ✅
- Bedung ✅
- Barut ✅
- Topi ✅

Untuk keperluan berpantang pun kena fikir jugak ye. Jangan pandang remeh. 

- Jamu ataupun set bersalin
- Stokin ✅
- Sweater
- Batu tungku ✅
- Selimut  ✅
- Kain batik ✅
- Selipar ✅
- Bengkung and barut ✅ 
- Maternity pad and pad biasa ✅
- Bantal lapik (sebab nak duduk sakit, so kena ada pelapik)
- Minyak angin (kena ada takut masuk angin.. saya beli minyak Burung Kakak Tua) 

So ni je lah yang saya dah listing. Banyak yang saya dah padam sebab kadang kadang tak penting pun kan. Saya ni pun dalam proses mencari. Banyak benda yang saya cari dan baca. So if ada yang terkurang maaf la ye. Saya pun first time nak merasa jadi ibu. Sama sama la kita belajar ye. Mana yang korang rasa boleh membantu silakan buat listing ye. Byeeee 

No comments: