Dear Followers :)

I speak my mind here. Aku suka menaip -,-"

Scan jantina baby tapi baby menyorok? - Pengalaman scan jantina baby

Assalamualaikum


Haihh. Sedar tak sedar saya dah masuk 5months dah. Kejap je masa berlalu. Tak sangka lepas kahwin je terus bunting pelamin. Buat masa sekarang ni saya tak mengalami alahan yang teruk kadang kadang tertanya juga 'betul ke aku pregnant ni?'.. Dan paling tak menahan tu orang siap tegur lagi 'perut kau ni tak nampak la..sepatutnya 5 bulan dah nampak..' Habis tu nak buat macammana, tak semua orang kot akan nampak perut. Maybe sebab saya ni tinggi. Tu yang perut susah nak nampak melainkan saya pakai baju yang nampak bentuk badan. And lawaknya, kat office pun tak semua orang tahu okay yang saya ni pregnant. Kikikih.. To be honest, saya tak rasa lagi baby kicking. Ada jugak kawan yang tanya itu ini kenapa tak rasa sebab apa? Sebab dia pregnant and dia dah rasa kicking tu since 4months. Tu saya cakap, lain orang lain pengalaman. Huhu, positive saja la, belum sampai masanya. Jangan down kan i pleaseeee.

So semalam 11 January 2018, saya dan suami macam biasa la pergi Klinik Kesihatan untuk monthly check up. Lupa nak share, saya buat check up dekat Klinik Kesihatan Sungai Besi, KL ye. So far sepanjang check up ni, nurse dekat sini baik baik semuanya. Saya pun dapat nurse yang baik untuk jaga saya selama 9 bulan ni. Saya start buat buku merah masa kandungan 2months++ .. Sebab first time masa tu, so kita pun tak pasti kan macammana. Banyak refer dengan orang and banyak google je cara cara nak buat buku merah. So berbalik kepada tajuk saya, semalam pergi check up macam biasa kena tekan button zon mana (saya zon B) and ambil nombor giliran. Then, dia panggil untuk urine test macam biasa (nak tengok glucose kita macammana).. So untuk kali ke 5 urine test ni alhamdulillah gula masih lagi terkawal. Bila jumpa nurse yang jaga saya tu, macam biasa jugak, dia akan tengok result urine test. Then dia suruh saya timbang berat badan. Last check up hari tu berat saya turun around 3 kg. Nurse just suruh saya makan benda berkhasiat dan jaga pemakanan (mungkin turun berat pun sebab alahan hari tu kot).. Tapi semalam timbang berat naik pulakkkk 2 kg. Adoi.. Pun kena bebel jugak. Hihihi.

  So nurse tu explain everything pasal susu ibu, cara nak kenal pasti baby lapar, cara simpan lebihan susu dalam botol. And fyi, dia cakap jugak susu badan berlebihan kalau simpan dalam freezer akan tahan sampai 3 bulan tau. Kalau simpan dalam fridge biasa je dia akan tahan selama dua hari. Waaa, good information. At least saya tahu and actually saya baru tahu tentang ni. Okay, boleh praktikkan. Then dia explain lah kalau boleh bagi breastfeeding sebab bayi lagi sihat kalau minum susu ibu. Susu ibu kan banyak khasiatnya. Macam macam lagi lah dia terangkan. Then saya tanya nurse tu, dekat sini memang scan dengan doctor je rupanya. Takpa lah saya kena pergi scan dekat swasta la kot jawabnya. So next check up saya 14 February 2018 maksudnya bulan depan.

Image result for baby menyorok jantina


Disebabkan saya excited nak tahu sex dia. Saya terus ajak suami pergi klinik swasta untuk tengok jantina dia lelaki ke perempuan. Saya pergi klinik dekat Desa Tasek. Doctor start la scan tunjuk bahagian bahagian dia. Saya nampak kepala dia, bentuk badan, tulang rusuk dia, usus, tangan dan kaki. Then saya mintak la doctor untuk tunjuk jantina dia. Bila doctor scan dekat kemaluan dia tu, boleh pulak si bayi ni tutup. Siap duduk terkepit kepit lagi. Haihhh kau rasa camne? Geram je saya dengan budak ni, boleh pulak dia angkat lutut macam tu. Macammana lah ibu nak tengok? Hmm banyak kali jugak doctor try scan, tapi memang bad luck. Tak nampak sebab anak saya ni malu sangat katanya. Baru excited nak beli barang barang dia. Tapi betul mama saya cakap, jangan scan lagi sekarang. Tunggu 6 bulan baru scan..Salah sapa sekarang ni? Saya juga yang hampa. Nasib baik suami tersangat lah memahami. Dia cakap "takpa next month kita datang lagi.." dan saya pun takda lah hampa sangat kan. Hihihi.. Sebenarnya bila saya tanya doctor, kita kalau bernasib baik 4 bulan pun dah boleh nampak sex dia tu apa. Tapi saya tak bernasib baik semalam. Takpaaaa, next month ibu datang lagi tengok sayang :D

No comments: