Dear Followers :)

I speak my mind here. Aku suka menaip -,-"

Resepi Masakan Untuk Bayi 6 Bulan Keatas.

Assalamualaikum.


Since anak aku dah nak masuk 10 bulan. So dekat sini aku nak share resepi untuk baby 6 bulan ke atas. Dah lama dah tak update blog since dah jadi mak mak ni. To be honest, sejak bergelar Ibu kepada anak sorang ni (baru sorang tau tapi badan dah macam mak anak 5), memang life aku dan husband berubah 360 darjah. Dari baru lahir sampai la sekarang, macam macam pengalaman dah aku lalui. Semua tu kenangan manis untuk aku dan husband. So masa anak dah 5 months plusssss haritu, memang risau la kan nak bagi anak aku makan apa. Yelaaaaa.. Mana tak risau, takut jugak nak introduce makanan kat baby. Takut sembelit ke apa. Takut tak suka boleh jadi jugak. Tapi Alhamdulillah Kashaf memang suka makan. Cuma sekarang ni aku baru dapat tau dia ada Eczema. So takleh bagi makan sebarangan terutamanya Ayam Gemok, Ikan Pelik Pelik, Telur, Kekacang, Manisan, Susu Lembu or Coklat. Kalau bagi, terus dia jadi ruam merah. Tapi nasib baik Kashaf ni Mild Eczema. So far takda la dia garu garu sampai darah lagi. Cuma ada la spot dekat area pipi, leher, dada. Kalau makan benda pelik je mesti naik merah dekat area situ. So, meh sini aku share resepi yang aku masak untuk Kashaf. By the way, takda sukatan okay sebab aku masak pun kuantiti banyak. Nak bagi stock dekat babysitter.


Resepi Baby 6 Bulan.

Puri Carrot + Kismis
Bahan-bahan :
- Carrot
- Kismis
- Air

Cara masak
- Rebus carrot & kismis dengan air masak sampai empuk (aku rebus sebab takda steamer)
- Blend sampai hancur


Puri Kentang
Bahan-bahan :
- Kentang
- Air

Cara masak:
- Rebus kentang dengan air sampai empuk
- Blend sampai hancur.

Bubur Nasi
Bahan-bahan :
- Beras
- Air

Cara masak
- Basuh beras sampai bersih
- Masak beras sampai jadi bubur.
- Blend

Bubur Nasi + Chicken + Broccoli 
Bahan-bahan:
- Beras
- Air
- Ayam
- Brocoli

Cara masak:
- Masukkan air ke dalam periuk
- Masukkan beras
- Masukkan ayam
- Kacau sampai jadi bubur
- Masukkan brocoli
- Dah siap masak semua blendkan sampai hancur.

P/S : Untuk menu ni, aku tak tumiskan minyak and bawang pun.. Sebab takut lagi nak bagi makan minyak and bawang kat Kashaf. Then, aku tukar tukar sayur, sama jugak bahan dia. Kekadang guna brocoli, kekadang carrot, baby corn, kentang. Tapi masa ni aku tak tau Kashaf ada Eczema and tak boleh makan ayam. Sebab ingat ruam biasa. Rupanya teruk.

Puri Brocoli
Bahan-bahan:
- Brocoli
- Air

Cara masak
- Rebus brocoli dengan air sampai empuk
- Blend sampai hancur

P/S : Untuk menyedapkan lagi puri or bubur tu, masa nak bagi Kashaf makan tu aku akan letak sikit serbuk ikan bilis home made dengan olive oil. Baru la rasa sikit masin and berlemak. Mostly untuk 8 bulan ke bawah memang duk ulang tayang resepi ni je.

Bila Kashaf nak masuk 8 bulan tu, aku dah start bagi dia makan ayam and ikan. Kekadang ada jugak bagi daging. Tapi since Kashaf ada Eczema, so aku terpaksa stop bagi makan ayam. Just bagi ikan salmon and daging je. Telur pun tak boleh tapi nasib baik tak pernah bagi lagi telur kat dia. Disebabkan Kashaf suka sangat makan nasi, so kena pelbagaikan resepi bubur nasi untuk dia. Tapi jenuh jugak la duk fikir apa la benda sedap dan berkhasiat nak bagi anak aku makan ni. Aku memang masak banyak sebab senang esok nak hantar Kashaf kat babysitter je, boleh panaskan and masuk dalam tupperware. And bila dah masuk 8 bulan ni aku dah tak blend makanan.

Resepi Untuk 8 bulan ke atas

Bubur Nasi + Carrot + Salmon + Kentang
Bahan-bahan:
- Beras (Basuh sampai bersih)
- Carrot (Potong halus/dadu)
- Kentang (Potong halus/dadu)
- Salmon
- Garlic (Potong Halus/Racikkan)
- Olive Oil
- Garam
- Air

Cara masak:
- Panaskan olive oil didalam periuk kecik
- Masukkan garlic and kacau sampai naik bau
- Masukkan carrot dan kentang
- Masukkan beras yang dah dibasuh
- Masukkan air sampai beras tenggelam (Sama macam masak bubur nasi)
- Bila dah jadi macam bubur nasi, tambahkan salmon
- Masukkan sedikit garam
- Nak lagi sedap tambah daun sup/bawang goreng (optional)

Bubur Nasi + Daging + Kentang
Bahan-bahan:
- Beras (Basuh sampai bersih)
- Kentang (Potong halus/dadu)
- Daging (Potong kecik kecik je nak bagi perasa)
- Garlic (Potong Halus/Racikkan)
- Bawang Holland (Potong dadu)
- Olive Oil
- Garam
- Air

Cara masak:
- Panaskan olive oil didalam periuk kecik
- Masukkan garlic and bawang holland, kacau sampai naik bau
- Masukkan daging
- Masukkan kentang
- Masukkan beras yang dah dibasuh
- Masukkan air sampai beras tenggelam (Sama macam masak bubur nasi) Selalu tambah air kalau bubur nasi tu kering
- Masukkan sedikit garam
- Nak lagi sedap tambah daun sup/bawang goreng (optional)

Bubur Nasi + Labu + Carrot + Kentang (Bubur Sayur Campur)
Bahan-bahan:
- Beras (Basuh sampai bersih)
- Carrot (Potong halus/dadu)
- Kentang (Potong halus/dadu)
- Labu (Potong dadu)
- Garlic (Potong Halus/Racikkan)
- Bawang Holland (Potong dadu)
- Olive Oil
- Garam
- Air

Cara masak :
- Panaskan olive oil didalam periuk kecik
- Masukkan garlic and kacau sampai naik bau
- Masukkan carrot
- Masukkan kentang
- Masukkan beras yang dah dibasuh
- Masukkan air sampai beras tenggelam (Sama macam masak bubur nasi) Selalu tambah air kalau bubur nasi tu kering
- Masukkan labu (Masuk lambat sebab labu cepat masak)
- Masukkan sedikit garam

Macaroni Cheese Versi Baby
Bahan-bahan:
- Macaroni (Baby pasta, aku beli dekat Instagram. Tapi korang boleh search dekat Shopee or Lazada. Banyak versi)
- Garlic (Potong halus)
- Bawang Holland (Optional. Takda pun takpa sebab garlic dah sedap dah)
- Carrot (Potong halus)
- Unsalted Butter (Aku guna brand Anchor)
- Cheese (Aku guna Chesdale)
- Salmon
- EBM

Cara masak:
- Panaskan unsalted butter dalam kuali
- Masukkan bawang holland and garlic
- Kacau sampai naik bau
- Masukkan carrot, kacau lagi lagi dan lagi
- Masukkan EBM (susu badan i ler)
- Masukkan salmon
- Masukkan cheese and macaroni yang dah direbus
- Tunggu sampai semua bahan sebati.
- Boleh blend or bagi je makan kalau anak korang dah ada gigi. Kashaf dah pandai mengunyah so kekadang aku suap je sikit sikit.

Untuk resepi macaroni ni tersangat la sedap tapi tak sanggup nak makan sebab guna susu sendiri kan 😆 Kashaf allergy susu lembu.

Begedil Kentang 
Bahan-bahan:
- Dua bijik kentang (Kupaskan kulit and potong dua bahagian)
- Carrot (Kupas kulit and potong dadu)
- Daun sup (Potong halus/racikkan)
- Daging/Ikan Salmon (Rebus and blend)
- Garam
- Bawang goreng
- Olive oil

Cara masak:
- Rebus kentang dan carrot dalam air mendidih
- Tunggu sampai masak & empuk
- Lenyekkan kentang dan carrot
- Masukkan isi ikan/daging yang dah direbus
- Masukkan garam
- Masukkan daun sup & bawang goreng
- Gaul sampai sebati
- Bentukkan bahan-bahan tadi menjadi bulat/leper
- Panaskan minyak olive oil
- Goreng begedil sampai masak

Jejari Kentang
Bahan-bahan:
- Kentang (Potong memanjang)
- Garam
- Olive Oil
- Kunyit (Optional)

Cara masak:
- Gaulkan kentang yang telah dipotong dengan kunyit dan sedikit garam
- Panaskan olive oil di dalam kuali
- Masukkan kentang dan goreng sampai warna kekuningan

P/S : Sedap gilaaaa. Mak mak pun suka tau menu ni.

So itu sahajalah resepi yang aku nak share harini. Sebenarnya banyak lagi menu lain tapi yang ni je mampu share. Next time aku share lagi ye. Byeeee



Tengok tu, nampak makanan macam nak terkam.

Kashaf suka makannnnnnn :)




Excited Ibu ajak makan
















No comments: