Dear Followers :)

I speak my mind here. Aku suka menaip -,-"

From Engineering to HR.

Assalamualaikum.


Okay disebabkan lama menghilang disebabkan faktor faktor aneh. So terpaksa lah mula menaip start daripada awal. Fuhhhh lama tu kira kira setahun yang lepas. Tapi takpa. Dah tua nanti boleh bagi anak cucu baca kan. (Tu pun kalau hayat masih panjang dikandung badan kikikih)..

Okay lepas graduation tu macam biasa kena kerja la kan. Tapi saya dah dapat kerja before graduation day lagi. Tu pun tanam anggur jugak la around 3 months macam tu (memilih punya pasal hmmm.)..
From engineering to human resources. Haa korang bayangkanlah kesengsaraan yang saya dapat. Before dapat kerja HR tu, saya dah dapat kerja dari dua ke tiga company lain. Ada yang assist engineer, ada yang draughter, ada jadi cikgu tadika. And semua saya tak berapa berkenan faktor gaji kecik and jauh tersangat lah jauh. Sebab saya target nak cari kerja area KL sebenarnya untuk berdikari whoaaa (faktor sebenar nak dekat dengan boipren..wakaka). So rejected la semua sampai mama saya pun mengamuk. Tapi takpa. Gagahkan diri jugak mengunakan khidmat google.

Then dapat lah satu company ni dekat KL area Bukit Bintang. Quite famous jugak la sebab tengah tengah bandar kan. Ni retail company and menapak dalam mall. Alaa dekat mana mana pun ada. So bayangkan lah seorang bakal engineer ni bekerja as a HR. At the first place tu okay je sebab ada orang ajar macam macam. Then bila orang yang ajar awak tu resign lepas tu awak yang kena handle gaji orang sorang sorang awak boleh bayangkan tak macam mana????!!! 😓
Saya penat sampai tak tidur tahu tak sebab tak sanggup nak jumpa hari esok. Nasib baik ex boipren aka suami dah sekarang ada. At least dia la bagi semangat itu ini dekat saya. Paling tak tahan dia suruh saya bersabar selagi boleh sebab sekarang memang agak susah nak cari kerja. Kami pun merancang untuk kahwin kan... So terpaksa la tahan kejap semata mata tak nak dilabel penganggur terhormat. Macam macaam yang jadi sebenarnya and dari itu lah saya boleh kemurungan. Cuma syukur Alhamdulillah dapat bertahan dalam tempoh yang agak lama.

And tak sangka berjaya jugak bertahan sampai setahun jugak la before saya dapat kerja dekat Oil and Gas company. So far dalam bidang HR ni dah nak masuk 2 tahun la. Dari apa yang saya perhatikan kerja ni seakin menarik and mencabar kewanitaan saya. So untuk adik adik yang still belajar. Ingat lah after korang dah graduate tu belum tentu dapat kerja course korang. Akan ada jugak yang terselit and lari bidang trust me okay.


No comments: